Три от най-често срещаните въпроси, които ми задават.
Казвам се Александър Кърджев и съм дипломиран практикуващ Магистър Логопед.В практиката ми получавам множество въпроси, на които се старая да отговарям изчерпателно. Подбрал съм три на брой, които са най-често отправяни към мен. Въпросите са цитирани буквално.
1. Мога ли сам да се науча да казвам "Р" ?
Отговор: Звук 'Р' е онтогенично последен и се появява най-късно около седмата година в нашето развитие. Неговата биомеханика е най-сложна, а неспособността да се произведе (самото нарушение) се нарича, РОТАЦИЗЪМ). Ако до 7г. възраст не се появи е най-добре да посетите логопед. Първо е най-важно да се установи каква е причината за това да не успявате да артикулирате правилно звука. Може да бъде къса подезична юздичка, ортодонтална деформация, 'ленив' език и тнт. Най-често срещаната причина е 'ленив' език. Сонора 'Р' бива заменян от глайд 'Й', 'В', 'Д', или 'Л'. Ако всичко е във физическа норма, то с подходящи упражнения се достига до така чаканата вибрация при която излиза звук 'Р'.
Когато като детето успее да изгради навици за разпознаване и диференциране на звука, започва процеса постановка След като звукът бива поставен се преминава през процеса автоматизация чрез повтаране, четене, наизустяване, принуден-непринуден говор, допълнително също в крайните етапи на терапията се упражнява и комуникативен натиск, въобще една широка и не толкова проста материя, с която човек, който не е логопед трудно би се справил сам. Отговорът ми е : не е невъзможно, но за Ваше улеснение потърсете логопедична подкрепа.
2. Детето ми започна да заеква. Бихте ли ни посъветвали какво да правим?
Отговор: Първо и най-важно е да се установи причината поради която е започнало заекването. След като се установи трябва да се направи разлика - дали става въпрос за заекване или запъване. Терапията и при двете е сходна, коригира се дишането, като паралелно може да бъде упражнено и консултиране с психолог с цел снижаване на напрежение, преработване на негативни емоции. Не е изключено да посетите и невролог. В логопедичната терапия се използва тактуване, музикотерапия, четене/повтаряне с различен темп, всичко изброено под действието на комуникативен натиск и още.. При наличието на емблофразия /паразитни думички/ също се прилага индивидуална терапия.
Съветът ми е потърсете логопедична подкрепа, за да получите точните насоки спрямо индивидуалността на вашият случай.
3. Детето ми е на три години, но все още не говори. Какво да правим?
Отговор: Всяко дете е строго индивидуално. И тук факторите, които влияят са много. Предоставям ви неща от практиката ми, чрез които съм постигал успех. Тъй като е много рано за директна индивидуална работа логопед-дете, на първо време може да:
- намалите престоя на мобилни устройства.
- помислете върху вариант за записване на детето в детска градина. Там нещата се приравняват изключително много.
- говорете с детето като с възрастен, избягвайте 'бебешки' думи - например казвайте 'искаш ли да те гушна?', а не 'Искаш мами гуш?'
- използвайте флортайм терапията - това е време за игра, прекарано на пода. Буквално. Там е светът на детето в ранна възраст, така че пренесете се в него и говорете докато играете.
- четете приказки, те обогатяват речника на децата изключително много.
- събирайте го с връстници и го оставяйте да бъде по-самостоятелно.
- играйте ролеви игри.
Автор: Александър Кърджев, логопед